معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد از خرید و در اختیار گرفتن ۲۳ هکتار  زمین در ضلع شمالی بهشت رضا برای توسعه این آرامستان خبر داد و گفت: از ابتدای شورای ششم احداث ۲۸ هزار و ۴۰۰ قبر آماده در برنامه قرار گرفته که تا الان ۱۰ هزار و ۹۰۰ قبر آماده شده و تا پایان سال هم بقیه به انجام می‌رسد.

توسعه ۲۳ هکتاری آرامستان بهشت رضا(ع)/ بزرگترین نیروگاه بیوگاز کشور در مشهد احداث می‌شود

به گزارش خبرنگار قدس خراسان آنلاین، علی نجفی، پیش از ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه که در سالن شهدای شهرداری مشهد برگزار شد، دلیل اصلی طولانی شدن پروژه ساخت تصفیه خانه سپتاژ را عدم تامین منابع مالی از سوی دولت عنوان کرد و افزود: قرار بود ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبارات دولتی تخصیص یابد اما فقط ۳۰ میلیارد تامین کرد، شهرداری تا الان حدود ۹۰ میلیارد تومان هزینه کرده است. دلیل عمده عدم تامین منابع مالی بوده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد در ادامه گفت: عمده آبگرفتگی‌ها را در حاشیه شهر داریم که به خاطر ساخت و سازهای غیر اصولی است، در عین حال ۳۵۰ نقطه بوده که اصلاحات انجام شده و الان ۱۳۰ نقطه باقی مانده است که برخی اقدامات زیرساختی خاص لازم دارد.

وی از پایش هوشمند کانالهای آب برای جلوگیری از آبگرفتگی خبر داد و در پاسخ به سوال خبرنگار قدس خراسان آنلاین در خصوص ساماندهی زباله گردها، این پدیده را معلول یک سری علت مانند وجود انبارهای غیرمجاز ضایعات برشمرد و ادامه داد: برخورد با انبارهای غیرمجاز حوزه مداخلاتی صددرصدی شهرداری‌ها نیست قبلا صمت آنها را در قالب اتحادیه ساماندهی کرد و کد فعالیت به آنها داد در حالی وزیر کشور چند روز قبل در جلسه ای تاکید کرد که بر اساس قانون زباله ای که از منزل شهروندان خارج می‌شود در مالکیت شهرداری است بنابراین اگر انبارها و صنایع تبدیلی غیرمجاز وجود نداشته باشند محلی برای خرید و فروش زباله توسط زباله گردها نخواهد بود.

نجفی با بیان اینکه در صدد احداث انبارهای مرکزی برای ساماندهی ضایعات هستیم که موضوع دیگری که میتواند به کاهش پدیده زباله گردی کمک کند تفکیک زباله در مبدا است، گفت: مشهد با ۱۲ درصد تفکیک زباله در مبدا بالاترین درصد واقعی تفکیک زباله در مبدا را دارد که فکر میکنم ما در این بخش توفیق نسبی داشته ایم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد در بخش دیگری از این نشست گفت: بزرگترین نیروگاه بیوگاز کشور تا یک ماه آینده در محل دفن شماره ۲ سازمان مدیریت پسماند با مشارکت ۱۰۰ درصدی بخش خصوصی کلنگ‌زنی می‌شود که ۲ تا سه مگابایت قابلیت افزایش دارد.

وی احداث پارک ۴۱ هکتاری جهان‌شهر با اعتبار فضای سبز ۱۳ میلیارد تومان را از اقدامات برجسته این دوره دانست و ادامه داد: در خصوص توسعه بازیافت ساختمانی اولین خط بازیافت آسفالت در مشهد راه‌اندازی شد و ظرفیت آن از ۹۷۱ تن در سال به ۸ هزار تن در سال افزایش یافته که رشدی معادل ۸۰۰ درصد است، همچنین در حوزه مدیریت شیرابه ها به عنوان یکی از مشکلات بزرگ شهری، موفق شدیم مساحت حوضچه‌ها را به ۱۷۳ هزار و ۸۰۰ متر مربع برسانیم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه در حوزه ایمنی شهری، ایستگاه آتش‌نشانی در رسالت احداث و چهار ایستگاه استانداردسازی شده است؛ گفت: همچنین ۱۳ دستگاه نردبان خریداری شد از جمله اولین نردبان مفصلی با سرعت ۵۳ ثانیه بازگشایی و ۱۲ دستگاه هم اورهال شد؛ در مجموع تعداد تجهیزات ایمنی و آتش نشانی از ۳۰ هزار و ۷۰۰ به ۳۲ هزار و ۱۰۰ مورد رسیده است.

احداث ۴ سقاخانه جدید و افزایش سرویس‌های بهداشتی عمومی از سه هزار و ۸۷۶ به چهار هزار و ۱۵۷ از دیگر اقدامات حوزه خدمات شهری بود که وی به آن اشاره کرد.

نجفی با بیان اینکه نوسازی ناوگان خدمات شهری توسط بخش خصوصی در حال انجام است، گفت: با نوسازی ۳۱ دستگاه متوسط عمر از ۷ سال به ۵ سال کاهش یافته است‌.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد از خرید و در اختیار گرفتن ۲۳ هکتار زمین در ضلع شمالی بهشت رضا برای توسعه این آرامستان خبر داد و گفت: از ابتدای شورای ششم احداث ۲۸ هزار و ۴۰۰ قبر آماده در برنامه قرار گرفته که تا الان ۱۰ هزار و ۹۰۰ قبر آماده شده و تا پایان سال هم بقیه به انجام می‌رسند.

بازپیرایی ۱۶ بوستان ویژه توان‌یابان

وی در بخش دیگری از این نشست گفت: حسب تأکیدات مقام معظم رهبری کاشت گیاهان مثمر در مشهد افزایش یافت و در این حوزه ۹۰ درصد رشد داشتیم. اصلاح الگو کاشت و حرکت به سمت طرح خشک منظر انجام شد.

نجفی افزود: در حوزه شهر همگان و افراد با نیازهای ویژه علاوه بر ۱۷ بوستان برای عموم و ۷ بوستان برای معلولان بازپیرایی شد، ۹ بوستان نیز در سال جاری در دستور کار است.

معاون شهردار مشهد تصریح کرد: در حوزه نوآوری در خدمت اقداماتی نظیر راه‌اندازی مرکز مشاوره و امداد گل و گیاه، ترویج درختکاری با رویکرد کاشت درختان مثمر در شهرها طبق تاکیدات مقام معظم رهبری، طراحی لباس جدید برای پاکبان‌ها، طراحی و ساخت مخازن ضد سرقت مخازن ۱۱۰۰ گالوانیزه، تجهیز پاکبان‌ها به دوچرخه برقی برای نخستین بار در کشور، اجرای طرح هوشمندسازی بازدید از کانال‌های سرپوشیده به وسیله دستگاه ویدئومتری، برگزاری جشنواره باغبان برتر برای اولین بار در کشور که قرار است در سال ۱۴۰۲ در سطح ملی برگزار شود، برنامه ریزی و اجرای برنامه رفاهی برای پاکبان‌ها و خانواده آنان از جمله اقدامات انجام شده است.

 ایجاد مرکز حمایت از پرندگان شهری برای نخستین بار در بوستان وکیل آباد، اطلاح الگو کشت متناسب با اقلیم و با هدف مصرف بهینه آب و بازنگری فرایندهای سازمان فردوس ها با رویکرد تکریم ارباب رجوع از طریق کاهش زمان پذیرش از ۴۹ دقیقه به ۴۰ دقیقه از دیگر اقدامات نوآورانه در خدمت بود که معاون شهردار مشهد به آن اشاره کرد.

وی کاهش مخازن زباله را یکی از سیاست‌های شهرداری مشهد دانست و عنوان کرد: مخازن زباله تاثیر منفی در تفکیک زباله از مبدأ دارد بنابراین طبق برنامه هر سال ۲۰ درصد کاهش خواهیم داشت، همچنین برای کاهش سرقت سطل زباله سعی شد از موادی در ساخت استفاده شود که ارزش سرقت نداشته باشد.

نجفی در ادامه از راه اندازی مرکز حمایت و رصد پرندگان شهری در بوستان وکیل‌آباد برای اولین بار خبر داد و گفت: بخشی از ناظرین ما اصحاب رسانه هستند، با حساسیتی که اصحاب رسانه ایجاد کردند خوشبختانه در سال ۱۴۰۱ حتی یک مورد مرگ پاکبان حین کار نداشتیم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه سرانه فضای سبز ۱۸/۱ بودم الان ۱۸/۹ رسیده است، در خصوص ایجاد فضای سبز در لشکر ۷۷، تصریح کرد: تمام اقدامات زیرساختی در فضای سبز قسمت شمالی انجام شده اما متاسفانه عدم همکاری لشکر مانع بازدید و بهره برداری شهروندان از این مکان است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه طبق مطالعات باید سالی سه ایستگاه آتش نشانی در مشهد احداث شود و الان ۱۶ ایستگاه کمبود داریم؛ چرا اقدامی انجام نمی‌شود، بیان کرد: برای این موضوع مشکل تامین زمین داریم که در حال پیگیری هستیم، طبق استانداردها به ازای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت به یک نیروی آتش نشان نیاز داریم که بر این اساس برای مشهد سه هزار و ۳۸۰  آتش نشان نیاز داریم، با این حال، الان با هزار و ۷۰۰ نیرو، مدت زمان  استاندارد جهانی برای رسیدن به محل حادثه را که   ۵ دقیقه است ما بطور میانگین در  ۴ دقیقه و ۲۰ ثانیه طی می‌کنیم و به محل می‌رسیم؛ همچنین مرکز فرماندهی و ستاد آتش‌نشانی در میدان ابوطالب با ۲۶۰ میلیارد و در ۱۲ هزار مترمربع احداث خواهد شد؛ برای ساخت یک ایستگاه متوسط ۳۰میلیارد تومان هزینه لازم است.

نجفی در  خصوص پروژه پارک ۷۳ هکتاری در شهرک رجایی هم گفت: یک زمینی تحویل شده که امکان اجرای عیج اقدام عمرانی و فضای سبزی نیست هیچ منبع آبی ندارد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه در راستای توسعه سایت‌های بانوان برنامه ریزی برای توسعه پنج سایت به مساحت ۱۶ هکتار انجام شده است که سایت بوستان وکیل آباد در زمستان به بهره‌برداری خواهد رسید، از ایجاد بازارهای حمایتی برای افراد حبس کشیده و بازار سرمد ویژه زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت: این بازارها منجر به اشتغال زایی ۶ هزار و ۲۰۰ نفر در بازارها و ۲۳۴ نفر در جمع اوری پسماند خشک شده است.

وی در خصوص توسعه خدمات در محله‌های کم برخوردار افزود: انجام پویش خدمت در حاشیه شهر در قالب طرح های محله بهاری و رضوی و راه‌اندازی بیش از ۲۱۰ غرفه ارزاق عمومی با تمرکز بر حاشیه شهر و مناطق پیرامونی حرم مطهر رضوی از جمله این اقدامات است.

نجفی اضافه کرد: در زمینه هوشمندسازی فرایندها نیز اقداماتی نظیر توسعه جمع‌آوری هوشمند پسماند خشک انجام شده است که در این راستا مشترکین پنج برابر افزایش یافتند و از ۳۵ هزار به ۱۷۸ هزار نفر رسیده اند همچنین افزایش ۱۲۵ درصدی در میزان جمع‌‎آوری پسماند خشک را اشهد بودیم که از ۱۲ تن در روز به ۳۵ تن در روز رسیده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد در خصوص هوشمند سازی نظارت بر فضای سبز و توزیع آب گفت: الکترونیکی شده فرایند تامین و توزیع گونه‌های گیاهی، هوشمند سازی سنجش تراکم کاشت، سامانه نظارت تامین و توزیع منابع آبی تحت وب و نصب کنتورهای هوشمند از جمله این اقدامات است همچنین امکان درج مشخصات قبور آرامستان بهشت رضا در نرم افزار نشان فراهم شده است.

وی با اشاره به افزایش پنج برابری جشنواره‌ها نسبت به سال گذشته در خصوص اقدامات انجام شده در محیط زیست شهری اظهار کرد: در زمینه جداسازی آب شرب از آب خام، شبکه توزیع از ۱۳۹ هزار و ۲۰۰ متر به ۱۵۹ هزار و ۲۰۰ متر، آبیاری مکانیکی از هفت هزار متر به ۶۷ هزار متر و خطوط انتقال اصلی از ۹۳ هزار و ۲۰۰ متر به ۹۹ هزار متر رسیده است. علاوه بر این در مدیریت منابع آبی کاهش میزان آب مصرفی از ۴۴ صدم متر مکعب در متر مربع در سال به ۴۲ صدم متر مکعب در متر مربع در سال است که سبب صرفه جویی معادل ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر شده است.

احداث ۸ پل عابر پیاده به صورت مشارکتی

نجفی بیان کرد: در حوزه مشارکت شهروندی نیز اقداماتی نظیر ایجاد هشت پل عابر پیاده به صورت مشارکتی و با آورده مالی ۳۰ میلیارد ریال برای مدیریت شهری، انعقاد دو قرارداد مشارکتی پارک طبیعت و خانواده و پارک ژوراسیک با اعتبار ۴۷ میلیارد ریال، پیگیری انعقاد قرارداد سرمایه گذاری در بوتیک هتل در باغ مشهد، پارک مینیاتوری، زیست پارک، پارک غدیر و کوهشار به ارزش پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، تشکیل ۱۳ اکیپ مصالحه گر برای نخستین بار، ایجاد بلوک اختصاصی برای متوفیان اهدای عضو انجام شده است و قرار است در آینده پروژه خدمات خودرویی آسکوپارس در منطقه ۱۰ و پروژه بازار پرندگان زینتی اجرا شود.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در محور فرایندی هزینه در فرایندها اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه بین المللی گل و گیاه مشهد در فضای دو هزار متر مربعی و اعتبار ۲۰ میلیارد ریال و ۱۰۰ میلیارد ریال صرفه جویی در مقایسه با نرخ های بروز شده سال ۹۸، صرفه جویی معادل ۵۰۰ میلیارد ریال در اعتبار ۱۴۰۱ تنظیف شهری و تولیدی گل و گیاه با استفاده از ظرفیت داخلی شهرداری معادل یک میلیون بوته گل تا پایان سال ۱۴۰۱ از جمله این اقدامات است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد در ادامه به ساخت زباله سوز، ساخت کارخانه بازیافت ضایعات ساختمانی، ساخت نخستین انبار مرکزی ساماندهی ضایعات مکانیزه در مشهد، احداث ایستگاه آتش نشانی در ستاد فرماندهی مرکزی، ایستگاه اتش نشانی وکیل اباد، توسعه بوستان جهان شهر، احداث رینگ پیرامونی سایت مرکزی بوستان بهار از طریق اعتبارات دولتی، احداث پارک خطی حاشیه کال اسماعیل اباد،احداث پارک محلی بوستان گل افشان منطقه ۵، احداث تصفیه خانه سپتاژ در کرانه شمالی مشهد، خرید ماشین آلات خدمات شهری، تکمیل جداسازی آب شرب از آب خام در سطح شهر، تکمیل سالن های معراج در بهشت رضا، احداث سایت بانوان در بوستان بسیج و طرق به عنوان سایر پروژه‌های خدمات شهری نام برد.

نجفی در ادامه گلایه‌هایی از عدم پایبندی برخی دستگاه‌های بخش دولتی داشت و گفت: عدم تامین گونه‌های گیاهی جهت توسعه فضای سبز وکمربند سبز توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، عدم تخصیص تسهیلات توسعه سیستم های آبیاری مکانیزه توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه، عدم تامین مالی مورد نیاز جهت پروژه جداسازی آب خام از شرب و توسعه کمربند سبز توسط سازمان برنامه و بودجه، عدم تامین زمین مورد نیاز توسعه فضای سبز پارکی در حاشیه شهر مشهد و مناطق کم برخوردار توسط وزارت راه و شهرسازی از جمله این موارد است.

وی در خصوص عدم تخصیص اعتبارات سهم دولت در حوزه بازآفرینی هم متذکر شد: از دیگر مشکلات می‌توان به عدم تخصیص اعتبارات سهم دولت در حوزه بازآفرینی و محلات هدف در بخش توسعه پارک ها طبق آیین نامه محلات هدف بازآفرینی، عدم تخصیص پساب و منابع آبی به تناسب فضای سبز با کیفیت مناسب و میزان مناسب توسط شرکت آب منطقه ای و عدم تخصیص فاضلاب به شهرداری علی رغم آمادگی شهرداری مشهد جهت احداث تصفیه خانه ها، عدم توجه نیروی انتظامی به تامین امنیت بوستانها طبق ماده ۴ قانون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، عدم تخصیص زمین مورد نیاز جهت احداث بارانداز و میدان بار مرکزی توسط وزارت جهاد و کشاورزی، عدم معافیت طرح های ساماندهی مشاغل مزاحم و آلاینده از پرداخت عوارض تغییر کاربری زمینهای زراعی و باغی توسط وزارت جهاد و کشاورزی اشاره کرد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد به عدم انجام تهدات شرکت برق در خصوص تامین رایگان برق روشنایی بوستان ها و معابر شهری هم اشاره و عنوان کرد: عدم انجام تعهدات سازمان تامین اجتماعی در خصوص بیمه کردن کارگران موقت ایستکارها، عدم انجام تعهدات سازمان فنی و حرفه ای در خصوص آموزش به نیروهای ایستکارها و عدم انجام تعدات انجمن صنفی کارگری در خصوص راهبری پروژه ایستکارها پس از پایان یکسال تعهد شهرداری، عدم انجام تعهدات شرکت شهرک های صنعتی در خصوص تکمیل تصفیه خانه چرم شهر(فاز (۲)، عدم اجرای تصفیه خانه پرکند آباد، طبرسی، شمالی و التیمور توسط شرکت آب و فاضلاب، عدم پرداخت خدمات ارائه شده توسط سازمان آتش نشانی به محدوده حریم شهر مشهد توسط دولت، عدم تعهدات دولت درباره قانون هوای پاک در راستای تامین منابع مالی اجرای طرحهای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها مطابق با قانون هوای پاک و ماده ۳ بند الف تبصره قانون بودجه ۱۴۰۱ ۱۷ عدم اجرایی شدن اخذ مالیات پسماند از صنایع مطابق با ماده ۴ قانون مدیریت پسماند و بند و او تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ و عدم تحقق انتشار اوراق مشارکت مالی اسلامی برای نیروگاههای زباله سوز و طرحهای مدیریت پسماند مطابق با بند دال تبصره ۵ قانون بودجه ۱۴۰۱ و تامین منابع مالی برای سختی کار آتش نشانان توسط دولتاز دیگر مشکلات موجود است.

 نجفی در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر تعداد ساختمان‌های ناایمن گفت: رصد و نظارت ساختمان های ناایمن در مشهد هر سه ماه یک بار به طور جدی انجام می‌شود، سال قبل ۵۵۰ مورد ساختمان ناایمن شناسایی شده بود که امسال با افزایش اقدامات نظارتی،این تعداد به هزار و ۳۳ مورد رسیده است.

وی با اذعان بر اینکه تعدادی از مجتمع‌های تجاری و برخی از مراکز درمانی در مشهد نیز در زمره ساختمان‌های ناایمن قرار دارند،از ذکر نام آنها به دلایل قانونی امتناع کرد.

تمامی پاکبانان بیمه تکمیلی دارند

نجفی با تاکید بر اینکه تمامی پاکبانان بیمه تکمیلی دارند، اظهار کرد: در منطقه ۵ پیمانکار مشکلاتی داشت که برخورد لازم صورت گرفت و بخشی از مشکلات حل شد؛ پرداخت حقوق‌ها مطابق با قانون کار انجام می شود و در پرداخت حقوق پاکبانان جزو معدود شهرها هستیم که اجازه ندادیم پیمانکار حقوق را پرداخت کند و مستقیم حقوق به پاکبان پرداخت می شود، از طرفی در سامانه هوشمند مبنا روزانه حضور پاکبانان، شب کاری و موارد دیگر ثبت و لیست حقوق از این سامانه گرفته می شود.

وی درخصوص وضعیت فروشگاه‌های شهر ما، گفت: برخی از فروشگاه های شهرما قیمت‌ها را سفارشی کرده بودند که با اقدام به موقع سازمان صمت این مشکل حل شد؛ ۲۰ فروشگاه شهرما پس از فسخ قرارداد وارد فرآیند واگذاری ۲ مرحله ای توان سنجی شدند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد درخصوص دفن‌گاه زباله فعلی در جاده میامی، گفت: این مکان به مساحت ۵۰۰هکتار به تایید سازمان محیط زیست و دیگر ارگان‌های مرتبط رسیده است و حداقل تا ۲۰ سال آینده با همین وضعیت فعلی؛ ظرفیت لازم برای دفن زباله مشهد را دارد.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.